Īpašuma izīrēšana: biežākās bažas un risinājumi
Ikdienā, nodarbojoties ar nekustamā īpašuma pārvaldīšanu, kas ietver arī īpašuma izīrēšanu un iznomāšanu, bieži sastopamies ar dažādiem jautājumiem, par kuriem ne visiem ir pietiekamas zināšanas. Tāpēc nolēmām apkopot visbiežāk uzdotos jautājumus, kas klientiem rada bažas. Uz jautājumiem atbild Corvin pārvaldīšanas nodaļas vadītāja Irina Rogova, lai ieviestu skaidrību un nomierinātu satrauktos prātus.
Labāk izīrēt vai tomēr nē?
Šis jautājums ir viens no biežāk uzdotajiem, it īpaši no klientiem, kuriem nav iepriekšējas pieredzes nekustamā īpašuma izīrēšanā vai kuri ir saskārušies ar negatīvu pieredzi šajā jomā. Šādos gadījumos mēs iesakām uzticēt īpašumu profesionālai nekustamā īpašuma pārvaldīšanas kompānijai. Šāds lēmums nodrošinās stabilu ikmēneša ienākumu plūsmu un iespēju problēmu gadījumā paļauties uz profesionālu pārvaldnieku, kurš risinās visus ar īrniekiem saistītos jautājumus. Protams, arī mūsu uzņēmums nav pilnībā pasargāts no negodprātīgiem īrniekiem, taču mūsu vairāk nekā 20 gadu pieredze ļauj būtiski samazināt šādu gadījumu risku. Esam izstrādājuši mehānismus, kas palīdz operatīvi un efektīvi risināt jebkuru problēmu. Piemēram, esam veiksmīgi atrisinājuši situācijas, kuras pašiem īpašniekiem nav izdevies atrisināt ilgstošā laika periodā. Uzticēšanās profesionāļiem palīdz ne tikai izvairīties no stresa, bet arī garantē īpašuma drošību un stabilus ienākumus.
Es baidos, ka īrnieks sabojās dzīvokli.
Lai pasargātu sevi no šāda veida iespējamiem zaudējumiem, ir svarīgi pareizi noslēgt īres līgumu un noteikt atbilstošu drošības depozītu. Tomēr jāņem vērā, ka standarta depozīta summa ne vienmēr var pilnībā segt potenciālos zaudējumus. Tādēļ dažos gadījumos ir vērts apsvērt lielāka depozīta pieprasīšanu. Bez pieredzes un situācijas analīzes šādu lēmumu var būt grūti pieņemt. Mūsu pieredze liecina, ka gadījumi, kad dzīvokļi tiek būtiski sabojāti vai izdemolēti, ir ļoti reti. Parasti tas notiek situācijās, kad negodprātīgs īrnieks apzinās, ka īpašnieks nav pietiekami zinošs juridiskajos jautājumos, un izmanto šo priekšrocību, lai izvairītos no maksājumiem vai ignorētu īpašuma uzturēšanu labā stāvoklī. Šādos gadījumos īpašnieki bieži vien vēršas pie mums pēc palīdzības. Pārņemot īpašuma pārvaldīšanas pienākumus, mēs novērojam, ka šādi negodprātīgi īrnieki vai nu pēkšņi labojas un sāk ievērot noteikumus, vai arī atbrīvo dzīvokli. Tas notiek tādēļ, ka viņi saprot – aiz īpašnieka stāv profesionāla komanda, kas pārzina juridiskos un praktiskos jautājumus un ir gatava rīkoties, lai risinātu problēmas. Tādējādi varam droši apgalvot: ja īpašnieka intereses pārstāv profesionāla pārvaldīšanas kompānija, īrnieki kļūst daudz atbildīgāki, ievēro līguma nosacījumus un pret īpašumu attiecas ar lielāku rūpību.
Man ir labs remonts, tāpēc nevēlos izīrēt.
Ja īpašums ilgstoši stāv neizmantots un īpašnieks negūst no tā ienākumus tikai tādēļ, ka baidās no nolietojuma, šāda pieeja nebūt nav ekonomiski izdevīga. Ir vērts apsvērt, ka jebkurš remonts un interjera dizains ar laiku noveco un zaudē aktualitāti. Tas īpaši attiecas uz mūsdienām, kad modes tendences mainās ļoti strauji – gandrīz katru gadu. Mūsu pieredzē ir bijuši gadījumi, kad klienti nevēlējās izīrēt īpašumu šī paša iemesla dēļ. Taču, pārliecinot viņus, mēs palīdzējām ne tikai pārvarēt bailes, bet arī gūt īpašniekam ievērojamus ienākumus. Piemēram, viens no mūsu klientiem, izīrējot īpašumu, 10 gadu laikā nopelnīja vairāk nekā 60 000 eiro īres maksās, turklāt īrnieks pilnībā sedza komunālos maksājumus. Pēc šī perioda dzīvoklim bija nepieciešama minimāla atjaunošana, jo dabiskais nolietojums ir neizbēgams. Atjaunošanas izmaksas bija tikai dažu tūkstošu eiro apmērā, un šīs izmaksas nodrošināja, ka dzīvoklis saglabāja savu pievilcību un tāpēc turpinās kalpot vēl vismaz 5–7 gadus. Turklāt īpašums joprojām saglabā savu vērtību, un ieguldījumi atjaunošanā bija niecīgi salīdzinājumā ar iegūtajiem īres ienākumiem. Ir svarīgi saprast, ka dzīvokļi ar novecojušu interjeru arī tiek izīrēti, taču par ievērojami zemākām cenām. Savukārt moderni, labi uzturēti dzīvokļi piesaista vairāk īrnieku un ļauj īpašniekam prasīt augstāku īres maksu. Cilvēki vēlas dzīvot mūsdienīgos, estētiski pievilcīgos īpašumos un ir gatavi maksāt par tiem vairāk.
Negribu tiesāties ar īrnieku!
Tiesāties vai nē – tā vienmēr ir īpašnieka brīva izvēle. Tomēr mēs uzskatām, ka, kamēr netiek sperti aktīvi soļi, negodprātīgi īrnieki turpina savu bezatbildību, bieži vien citos īpašumos. Mēs iesakām pret šādiem īrniekiem cīnīties. Protams, tiesvedības process var būt laikietilpīgs un nogurdinošs, un tāpēc īpašnieki nereti izvēlas to neuzsākt. Tomēr, vēršoties tiesā, īpašnieks ne tikai aizstāv savas tiesības, bet arī nosūta īrniekiem skaidru signālu, ka šāda rīcība nav pieļaujama. Šāda pieredze īpašniekam bieži vien palīdz izvairīties no līdzīgiem gadījumiem nākotnē, jo tas stiprina gan īpašnieka pārliecību, gan īrnieku uztveri par īpašnieka nopietno attieksmi attiecībā uz dažādiem juridiskiem jautājumiem.
Kā pārvaldīšanas pakalpojums var uzlabot īpašuma īpašnieka dzīves kvalitāti?
Mūsu uzņēmums pilnībā pārņem visus pienākumus, kas saistīti ar īpašumu un komunikāciju ar īrniekiem. Šis pakalpojums ir veidots uz uzticības principa – īpašnieks uztic mums savu īpašumu, bet mēs nodrošinām maksimāli efektīvu tā pārvaldīšanu ar minimāliem izdevumiem. Svarīgi atzīmēt, ka mūsu pakalpojums nekādā veidā neapdraud īpašnieka īpašumtiesības. Ikmēneša īres un nomas maksa tiek pārskaitīta tieši uz īpašnieka personīgo bankas kontu un īpašniekam nepastāv šajā jautājumā riski. Ja kāda iemesla dēļ klients nav apmierināts ar mūsu pakalpojumu, viņam ir tiesības jebkurā brīdī pārtraukt sadarbību, jo mūsu līgums neuzliek ilgtermiņa saistības.
Pārvaldīšanas pakalpojums ietver:
- Īrnieka piemeklēšanu (par papildu samaksu);
- Īres rēķinu izrakstīšanu un to apmaksas uzraudzību;
- Komunālo maksājumu rēķinu savlaicīgu samaksu;
- Jautājumu risināšanu ar VID par līguma reģistrāciju un nodokļu nomaksu;
- Tehnisko problēmu risināšana īpašumā:;
- Ienākumu un izdevumu uzsskaite.
Mūsu uzņēmuma pārvaldībā ir liels skaits īp[ašumu- dzīvokļi, privātmājas, komercplatības un pat namīpašumi. Klientu ilggadīgā uzticība mūsu uzņēmumam apliecina, ka spējam pilnvērtīgi pārstāvēt viņu intereses un nodrošināt augstu apkalpošanas kvalitāti. Mums ir svarīga mūsu reputācija, tāpēc reti, bet ir nācies atteikties no sadarbības ar klientiem- izīrētājiem, kuri izturas negodprātīgi pret saviem īrniekiem. Mēs uzskatām, ka šāda rīcība nav pieņemama un neatbilst mūsu vērtībām. Ja klientu neizdodas pārliecināt par godprātīgu attieksmi, mēs sadarbību pārtraucam.
Ja arī tev ir īpašums un vēl šaubies, vai uzticēt to profesionālai pārvaldīšanai, droši zvani – mēs atbildēsim uz visiem taviem jautājumiem un palīdzēsim pieņemt pareizo lēmumu.
Kontakti: Irina Rogova, T. +371 20408013 , home@corvin.lv
PODKĀSTS: Ceļvedis īrniekiem un izīrētājiem!
Izīrētāju un Īrnieku attiecības mēdz dažreiz būt ļoti sarežģītas, jo pusēm trūkst informācijas par svarīgām niansēm, kuras ir jāņem verā, stājoties īres attiecībās.
Šajā podkāstā Corvin Real Estate nekustamo īpašumu ekspertes Inga Upmale un Jana Sviridova iedziļinās īpašuma īres/izīrēšanas niansēs, sniedzot būtisku informāciju gan īpašniekiem, gan topošajiem īrniekiem.Podkāstu skaties ŠEIT: Ceļvedis īrniekiem un izīrētājiem (youtube.com)
Kontakti saziņai:
Inga Upmale: +371 20408017, inga.upmale@corvin.lv
Jana Sviridova, +371 20408035, jana.sviridova@corvin.lv
Multikulturālisms un risks. Kāds ir aktuālais izīrētāja un trešo valstu īrnieka attiecību portrets?
Pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem 2023. gadā trešo valstu valstspiederīgo skaits Latvijā sasniedzis 10 000 tūkstošus – lielākoties to veido studenti un mazkvalificēts darba spēks no Uzbekistānas, Indijas, Šrilankas un Pakistānas. Pēdējo trīs gadu periodā iebraucēju skaits ir desmitkāršojies un nākotnē gaidāma strauja šo rādītāju palielināšanās.
Katli, pannas, paladziņi?
Mums dzīvokļu īpašnieki bieži jautā, vai dzīvoklis ilgtermiņa izīrēšanas gadījumā būtu jāaprīko ar traukiem, gultasveļu un citām mājlietām? Jāatzīst, ka šim jautājumam nav viennozīmīgas atbildes, taču varam padalīties ar savu ilggadējo pieredzi īpašumu pārvaldīšanā. Mūsu novērojumi ir sekojoši:
- Trauki plīst bieži, taču īrnieki neuzskata par pienākumu kompensēt šos zaudējumus. “Trauki taču plīst uz laimi!”
- Jebkura gultasveļa nolietojas, un īrnieki bieži vien to izmet. It kā likumsakarīgi, bet izīrētājam nav skaidrs, kāpēc dzīvoklis tiek nodots bez veļas. Tas raisa neizbēgami domstarpības.
- Virtuves katli un pannas (bieži vien ne pārāk dārgi un ne pārāk kvalitatīvi) ļoti ātri nolietojas, un nākamajiem īrniekiem tie var nebūt vairs lietošanai derīgi. Kuram būtu jāpērk jauni katliņi – ir ļoti strīdīgs jautājums.
- Mēdz būt gadījumi, kad īrnieki pie īpašuma atbrīvošanas paņem līdzi izīrētajam piederošas mājlietas, jo vienkārši neatceras to piederību. Gadījumā, ja pieņemšanas-nodošanas aktā nav uzskaitīta katra mājlietu vienība, konflikts ir garantēts.
Dzīvokļu īpašnieki arī jautā, vai atrast īrnieku nav grūtāk, ja dzīvoklis nav pilnībā nokomplektēts? Nē, neesam novērojuši, ka tas apgrūtinātu izīrēšanu vai paildzinātu izīrēšanas termiņu. Ja īrniekam ir nepieciešamas pilnīgs dzīvokļa aprīkojums, tad puses vienmēr var rast abas puses apmierinošu risinājumu, vienojoties arī par izdevumu segšanu.
Nepalaid garām NĪ nodokļu atlaides!
Atgādinām, ka, lai saņemtu nekustamā īpašuma nodokļu atlaides Rīgā, 01.01.2024, plkst. 00:00 īpašumā ir jābūt deklarētai kādai personai. Personai ir jābūt Latvijas pilsonim vai nepilsonim, vai kādas citas Eiropas Savienības pilsonim. Iedeklarējot īpašumā personu, ir iespējams samazināt aprēķināto nodokļu apmēru vairākas reizes – atkarībā no kadastrālās vērtības lieluma. Jo zemāka kadastrālā vērtība – jo lielāka atlaide.
Īres maksa 2023.gadā
Pēdējā laikā arvien biežāk Corvin Real Estate speciālisti saņem jautājumus par to, kādas izmaiņas ir sagaidāmas tuvākā nākotnē īres tirgū? Corvin RE kā kompānija, kurai ir liels pārvaldāmo īres un nomas objektu skaits Rīgā, ir savs redzējums un viedoklis šajā jautājumā.
Komunālo pakalpojumu tarifu sadārdzinājums. Kā tam sagatavoties?!
Corvin Management galvenais darbības virziens saistīts ar namīpašumu pārvaldības un dzīvokļu pārvaldīšanas pakalpojumu sniegšanu. Uzņēmuma pārziņā ir rūpes par vairāk nekā 100 dzīvokļiem un vairākiem daudzdzīvokļu namu Rīgā, - līdz ar ko uzņēmumam bijusi vistiešākā pieredze ar pēdējā laikā tik aktuālo komunālo izmaksu sadārdzinājumu.
Līdz ar Krievijas uzsākto militāro agresiju Ukrainā, kam sekojusi enerģētikas krīze - energoresursu cenu kāpums pasaules tirgū tiešā veidā skāris ljebkuru iedzīvotāju. Būtisks cenu kāpums jaušams degvielas, siltumenerģijas un elektroenerģijas piedāvajumā.
Elektroenerģijas cenu kāpums gan bija vērojams arī vēl pirms Krievijas karadarbības uzsākšanas. Kā viens no faktoriem, kas izraisīja sadārdzinājumu, minams strauji pieaugošais pieprasījums pēc elektroenerģijas, kas pēc Starptautiskās Enerģētikas aģentūras (IEA) datiem - 2021. gadā palielinājās par 6%, ņemot vērā pasaules ekonomikas atgūšanos pēc Covid-19 pandēmijas izraisītās lejupslīdes 2020. gadā. Līdz ar to - 2021./2022. gada ziema bija smags periods visiem – gan dzīvokļu īrniekiem, gan komerctelpu nomniekiem, gan nekustamā īpašuma saimniekiem. Komunālo pakalpojumu izmaksas ziemas periodā sasniedza vēl nepieredzētas virsotnes, nereti pārsniedzot pat nomas vai īres mēneša maksu. Vidējās siltuma izmaksas svārstījās ap 2,5-3 eur/m2, atsevišķos daudzdzīvokļu namos pārsniedzot pat 4 eur/m2.
Ievērojams atbalsts no valsts puses tika sniegts gāzes apkures lietotājiem; pavasarī valdība pieņēma atbalsta programmu dabasgāzes katlu nomaiņai pret jaunām siltumenerģijas ražošanas iekārtām privātmājās; tāpat valsts sniedza būtisku atbalstu norēķiniem par elektrību (šeit gan jāpiebilst, ka komercobjektu īpašnieki atlaides nesaņēma).
Šajā smagajā periodā Corvin Management novēroja situāciju, kurā daudzi ēku apsaimniekotāji diemžēl kā prioritāti neizvirzīja informācijas apzināšanu par uzņēmuma “Latvijas Gāze” nodrošinātajiem kompensācijas mehānismiem, tādējādi neizmantojot iedzīvotāju interesēs esošo valsts sniegto atbalstu un neatvieglojot komunālo pakalpojumu nomaksu.
2022./2023. gada ziema solās būt tik pat sūra. Siltuma un elektrības izmaksas, iespējams, sasniegs jaunus sadārdzinājuma rekordus. Maija beigās Latvijas Sabiedrisko Mediju (LSM) virsraksti draudoši vēstīja par iespējamo “Rīgas siltuma” apkures tarifa pieaugumu par 110%!
Corvin Management kā savu pienākumu izvirza ne tikai klientam piemērotāko risinājumu meklēšanu, bet arī laicīgu informēšanu par situāciju valsts ekonomikā un likumdošanā, lai klienti spētu norisēm pielāgoties laikus.
Corvin Management iesaka - dzīvokļu īpašniekiem vērsties pie sava apsaimniekotāja un rosināt veidot uzkrājumu ziemas periodam. Tāpat Corvin aicina katram pašam uzņemties atbildību, aktīvi apzinot un iesaistoties valsts kompensāciju mehānismos. Svarīgi arī mudināt apsaimniekotājus, rakstot oficiālas vēstules ar pieprasījumu pieteikties valsts sniegtajam atbalstam.
Corvin Management pakalpojums nerezidentiem: nekustamā īpašuma pārvaldīšana/pārvaldība
Ģeopolitiskās situācijas dēļ, valsts robežas ir slēgtas ārvalstniekiem bez uzturēšanās atļaujām. Turklāt šobrīd politiķi sākuši diskusijas par izmaiņām Imigrācijas likumā, lai pārtrauktu izsniegt jaunas termiņuzturēšanās atļaujas Krievijas pilsoņiem. Kā šādā situācijā nerezidentiem parūpēties par Latvijā esošo īpašumu?
Attālināti pārvaldīt savu īpašumu ir teju neiespējami, tāpēc Corvin Management piedāvā pārvaldīšanas pakalpojumu. Šim pakalpojumam pēdējo mēnešu laikā pieteikušies jau vairāki nerezidenti, kas saistīts ne tikai ar aizliegumiem iebraukt, bet arī ar komunikācijas nepilnībām starp valstīm. Corvin Management ir atvērts jebkurai šāda veida sadarbībai! Uzņēmumam ir ievērojama pieredze ne tikai komercīpašumu un dzīvokļu pārvaldīšanā, bet arī namīpašumu pārvaldībā.
Sīkāk par pakalpojumu iespējams iepazīties mājas lapā www.corvinmanagement.lv, zvanot pa tālruni +371 20408035 (Telegram, WhatsApp, SMS) vai rakstot e-pastu uz jana.sviridova@corvin.lv.
Ārvalstu studenti - vērā ņemams īres tirgus virzītājspēks
Pēc
Izglītības un zinātnes ministrijas datiem - šobrīd ārvalstu studentu skaits
Latvijā sasniedz ap 10 000. Latvijas augstskolās studētgribošo skaits pēdējo
piecu gadu laikā ir divkāršojies, un pieaug ne tikai studentu skaits no Eiropas
Savienības, bet arī no attālākiem pasaules nostūriem - NVS un Āzijas. Šie
rādītāji apliecina, ka Latvijas augstskolu programmas pasaules izglītības tirgū
ir konkurētspējīgas. Bet kādu nospiedumu
ikgadējais ārvalstu studentu pieplūdums atstāj uz nekustamā īpašuma tirgu? Vai
no šīs situācijas savu labumu gūst arī dzīvokļu īpašnieki? Par ko vērts domāt
pirms uzsākt īres sadarbību ar ārvalstu studentiem?
Balstoties savā pieredzē, uz šiem jautājumiem atbildes sniedz Corvin Management eksperti, kuri apstiprina, ka ārvalstu studenti ir vērā ņemams Rīgas īres tirgus virzītājspēks. Īrētspējīgo citvalstu jauniešu aktivitāte ir liela un studenti aizņem lielu daļu kvalitatīvu dzīvokļu.
Kad/kā īrē?
Aktīvākais laiks, kad sākas studentu mājokļu meklējumi ir augusta mēnesis. Īstermiņa apmaiņas programmu (piem., Erasmus) studentu gadījumā pēc augusta seko otrs īres aktivitātes brīdis - janvāris, kad šurp plāno doties otrā semestra apmaiņas studenti.
Ilgtermiņa studenti, kas gatavojas apgūt pilnu augstskolu piedāvāto studiju programmu, dzīvokļus meklē patstāvīgi. Savukārt studentus, kas īstermiņa apmaiņas programmas ietvaros Latvijā ierodas uz semestri, nereti pārstāv koordinators, kas palīdz dzīvesvietas piemeklēšanas jautājumos.
Kādus dzīvokļus īrē?
Gan īstermiņa, gan ilgtermiņa īres gadījumā - studentu interešu lokā ir viena dzīvokļa īre vienai personai (līdz 400 eiro + komunālie maksājumi) vai vairākistabu dzīvokļi, kuru dzīvojamo platību īrē vairākas personas (līdz 1200 eiro + komunālie maksājumi). Ārvalstu studentu interesējošā teritorija Rīgā primāri ir centrs.
Cik ilgi īrē?
Ilgtermiņa īres gadījumā studenti slēdz standarta līgumu uz gadu, kas vairumā gadījumu tiek pagarināts visu piecu vai sešu gadu ilgo mācību periodu. Šie studenti turpina maksāt īres maksu neatkarīgi no brīvdienām akadēmiskā gada kalendārā (vai atsevišķos gadījumos - vienojas ar izīrētāju par īres maksas atvieglojumiem vasaras periodā). Gadījumā, ja studenti jūlija un augusta mēnesī dodas atpūtā uz savu mītnes valsti - tekošie īres maksājumi tiek izpildīti ierastajā, līgumā noteiktajā kārtībā.
Vai izīrēt ir izdevīgi?
Corvin Management novērojuši, ka ārvalstu studentu īres modelim izīrētāji kļūst aizvien atvērtāki. Pastāv arī uzskats, ka šīs izīrēšanas veids ir ienesīgs. Corvin gan vērš uzmanību, ka šajā gadījumā īstermiņa un ilgtermiņa īres gadījumi jāapskata atsevišķi.
Ilgtermiņa īres gadījumā dzīvokļi tiek piedāvāti pa istabām, proti, īres maksu izīrētājs gūst no katras istabas. Nereti istabu īres maksu kopsumma var būt lielāka nekā tirgū konkurētspējīga īres maksa par dzīvokli kopumā. Jāatzīst, ka lielākā daļa šādu īrei piedāvāto dzīvokļu ir ar zināmu nolietojumu, tāpēc to izīrēšana studentiem ir gan reālāka, gan ienesīgāka. Lai gan jāņem vērā, ka studentu prasības pret dzīvokļa kvalitāti nav zemas, tomēr tās nav salīdzināmas ar ģimenes ambīcijām pret telpu svaigumu un dizainu. Tāpat šādā gadījumā lielāks skaits studentu kopā ir maksātspējīgāki, un proporcionāli sadalot maksājumus - arī palielie komunālie maksājumi ziemas mēnešos ir izpildāmāki nekā tas ir vienas ģimenes gadījumā. Tātad gadījumos, kad atrast īrniekus, piemēram, piecu istabu dzīvoklim ir zināms izaicinājums - studenti ir laba iespēja.
Īstermiņa īres gadījumā izīrētajam jārēķinās, ka studenti atbrauks septembrī un aizbrauks janvārī. Pēc janvāra sekos tukšs mēnesis līdz atbrauks nākamie, bet vasaras sezona atkal iezīmēsies kā “tukšie” mēneši. Rēķinot gada griezumā - acīmredzams, ka peļņa ir krietni mazāka, turklāt riski (dabiskais nolietojums, tīši bojājumi, “piemirsies” īres maksājums u.c.) - iespējamāki.
Vai pastāv riski?
Aspekts, kas jāņem vērā izīrētajam ir dzīvokļa amortizācija jeb dabiskais nolietojums, kas šīs īres modeļa gadījumā būs lielāks. No dažādiem cilvēciskiem apstākļiem izriet, ka dzīvokļa nolietojums studentu īres gadījumā būs ātrāks un ievērojamāks nekā tas būtu, ja dzīvoklī dzīvotu pāris vai ģimene. Tāpat aspekts, ar kuru izīrētajam jārēķinās sliktākajā gadījumā ir tīši aprīkojuma, mēbeļu vai tehnikas bojājumi, kurus drošības depozīta ietvaros kompensēt nebūs iespējams.
Iepriekš minētājiem riskiem ir vērts vērst uzmanību, taču jāņem vēra, ka studenti ir dažādi, tāpat kā dažādi ir arī standarta īres pretendenti. Situācijas ir individuālas, tāpēc no vispārinājumiem vajadzētu izvairīties.
Ekspertu ieteikums
Vadoties pēc ilggadējas pieredzes darbā ar dzīvokļu īri ārvalstu studentiem, Corvin Management aicina dzīvokļu īpašniekus būt atvērtiem jaunām izīrēšanas iespējām - un novērtēt sadarbības potenciālu ar citvalstu jauniešiem, kuri ieradušies Latvijā iegūt izglītību dažādās specialitātēs. Vienlaikus Corvin atgādina, ka neatkarīgi no tā, kā rokās izīrētājs nolēmis nodot sev piederošo dzīvojamo platību, jāatceras - dzīvokļa izīrēšana ir saimnieciska darbība, kas paredz gan savu peļņu, gan ieguldījumus, gan risku. Ārvalstu studenti, kā izīrētāji, Latvijas pašreizējos ekonomiskajos apstākļos ir laba iespēja, ja vien izīrētājs ir gatavs sava veida rutīnai, kas īstermiņa īres gadījumā būs intensīvāka, bet ilgtermiņa īres gadījumā - relaksētāka.
*2020. gads, COVID-19 pandēmijas dēļ, gan iezīmējis atkāpi no kopējās tendences: Erasmus studentiem rekomendēts programmu neizmantot līdz šī gada beigām, bet pastāvīgie studenti mācības pārtrauca līdz ar vīrusa izplatība Eiropā un pēc šī brīža aplēsēm atsāks vien oktobrī.
Aktivizējas zādzības daudzdzīvokļu namos
Corvin Management komanda brīdina par zādzību skaita pieaugumu pēdējos mēnešos. Tā kā
kompānijas darbība ir cieši saistīta ar namīpašumu pārvaldīšanu un
apsaimniekošanu, Corvin ekspertiem aizvien biežāk nākas saskarties ar
nepatīkamo situāciju, kad kārtējo reizi garnadži paviesojušies daudzdzīvokļu
namu koplietošanas telpās - pagrabos un kāpņu telpās. Zagļu interešu lokā ir
gan kāpņu telpās atstāti velosipēdi, gan bērnu ratiņi un citas lietas. Diemžēl
šī brīža situācija iezīmē arī virkni gadījumu, kad zagļi savu kriminālo
programmu pamanījušies izpildīt arī dzīvokļos. Liels skaits veikto zādzību
gadījumu veiktas gaišā dienas laikā, turklāt ārkārtīgi operatīvi. Tas liek
secināt, ka garnadži zādzībai gatavojušies plānveidīgi - laikus un veicot
rūpīgu izpēti par diennakts stundām, kurās saimnieki mājokli pamet, par
dzīvokļa iemītnieku turīguma līmeni, kā arī dzīvoklī
izvietotajām/neizvietotajām drošības sistēmām.
Lai
izvairītos no neparedzētiem zaudējumiem un emocionāli nepatīkamām situācijām,
Corvin komanda aicina būt modriem un katram pašam iespēju robežās parūpēties
par savu īpašumu. Atceraties - dzīvokļu ēkas namdurvīm vienmēr ir jābūt
aizslēgtām, tas pats attiecināms arī dzīvokļiem. Iespēju robežās - neatstājiet
savas privātās lietas koplietošanas telpās, ja neesat pārliecināts par
vispārējo drošību.
Vērtīga un tālredzīga izvēle: īpašuma pārvaldības pakalpojums
Tēmas izklāsts veltīts nekustamā īpašuma pārvaldības pakalpojumam, kas ir viens no kompānijas Corvin Management rūpīgi izstrādātas darbības virzieniem.
Eiropā nekustamā īpašuma pārvaldība ir daudzpieprasīts pakalpojums, kas Latvijā tikai šobrīd sāk nostiprināt savas pozīcijas. Valstī šī pakalpojuma izmantošanas intensitāte ir augusi līdz ar nerezidentu plūsmu nekustamā īpašuma tirgū, kas sākotnēji iezīmējās ar NVS pilsoņu aktīvo īpašumu iegādi Latvijas teritorijā.
Novērojumi gan liecina, ka lielākā daļa nekustamā īpašuma turētāju aizvien ir neizpratnē par pārvaldības pakalpojuma raksturu un uzdevumiem, kuru izpildi uzņemas tā sniedzējs. Šāda situācija liek aizdomāties par informācijas trūkumu attiecībā uz pārvaldību kā lielisku īpašuma uzraudzības instrumentu, kas tā saimnieku atsvabina no dažkārt komplicētiem, laikietilpīgiem vai ne sevišķi tīkamiem pienākumiem.
Kas ir kas?
Vispirms vērts izkliedēt neskaidrību un mulsumu par to, kā pārvaldības pakalpojums atšķiras no apsaimniekošanas.
Apsaimniekošanas pakalpojums ietver daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopīpašuma nodrošināšanu ar komunālajiem pakalpojumiem, rūpes par komunikāciju un ēkas fiziskā stāvokļa uzturēšanu, kas nodrošina tās dzīves cikla ilgumu.
Pārvaldības pakalpojums nozīmē profesionālai pārvaldības komandai uzticētu aizgādību par individuāla komercobjekta vai dzīvokļa īpašumu. Tas nozīmē, ka pārvaldības pakalpojuma sniedzējs pilnībā pārstāv īpašnieka intereses - gan attiecībās ar īrniekiem/nomniekiem*, gan komunālo pakalpojumu sniedzējiem un apsaimniekotājiem, gan valsts institūcijām.
Šo pakalpojumu galvenokārt izvēlas īpašnieki, kas ikdienā neatrodas līdzās savam īpašumam (viņu uzturēšanās vieta ir citā reģionā vai valstī). Tāpat pakalpojums ir aktuāls to īpašnieku vidū, kuri ikdienā nevar vai nevēlas atlicināt laiku ar īpašumu saistītiem jautājumiem. Jo nav noslēpums, ka īpašums paredz nepārtrauktas rūpes, kas ietver daudzpusīgu darbību sarakstu - sākot no piemērota īrnieka/nomnieka atrašanas, laicīgas rēķinu apmaksas līdz pat dažādu juridisku jautājumu risināšanai. Plašais pārvaldības ietvaros veicamo uzdevumu saraksts ar īpašnieku tiek rūpīgi atrunāts. Profesionāla un atbildīga pieeja uzdevumu izpildei garantē, ka īpašums tiks uzturēts labā stāvoklī un nesīs stabilus ienākumus.
Kā tas notiek?
Īpašuma pārvaldības pakalpojuma ietvaros tiek veikta:
- īpašuma uzraudzība un regulāra apsekošana;
- apsaimniekošanas un komunālo pakalpojumu līgumu sastādīšana un parakstīšana;
- īrnieka/nomnieka piemeklēšana un īres/nomas līguma sastādīšana un noslēgšana;
- skaitītāju rādījumu fiksācija un nodošana;
- īres/nomas maksājumu un komunālo pakalpojumu savlaicīga apmaksa;
- īpašuma uzkopšana, sīko remontdarbu organizācija, mēbeļu un tehnikas iegāde;
- īpašuma apdrošināšana, signalizācijas uzstādīšana;
- īres/nomas līguma reģistrācija VID, gada deklarācijas sastādīšana un nodošana, nodokļu apmaksas kontrole;
- pārstāvība citās valsts institūcijās;
- citu jautājumu risināšana pēc vienošanās.
Kāpēc tas nepieciešams?
Corvin Management izceļ trīs būtiskus motivējošus iemeslus, kāpēc vērts izvēlēties pārvaldības pakalpojumu:
- Latvijas valsts institūcijas ļoti strikti pieiet nodokļu nomaksai. Ja vēl pirms neilga laika nekustamā īpašumu nodokļa (NĪN) nomaksu bija iespējams novilcināt līdz pat diviem gadiem, tad šobrīd brīdinājumi tiek sūtīti jau drīz pēc tam, kad ir iestājies maksājuma termiņš. Nodokļa maksātāja nereaģēšanas gadījumā - kā nākamais jau tiek sūtīts brīdinājums par lietas nodošanu tiesu izpildītājiem. Turklāt likumā sacīts, ka tiesu izpildītājam nav pienākums apķīlāt kontu. Nākamais solis, kas seko ir aizlieguma uzlikšana dzīvoklim un tā izlikšana izsolē.** Tāpēc īpašuma pārvaldības departaments rūpējas par laicīgu nodokļu nomaksu, lai nerastos iepriekšminētā situācija. Īpaši aktuāls šis pakalpojums ir tiem īpašniekiem, kuri atrodas ārzemēs un nesaņem institūciju izsūtītos paziņojumus vai nezin kur un kad griezties, lai šos jautājumus risinātu.
- Īpašniekam būtiska ir arī regulāra īpašuma finanšu plūsma, tāpēc rūpīgi jāseko līdzi īres un komunālo maksājumu izpildei.Tāpēc pārvaldības departaments uzņemas kontrolēt šos maksājumus, lai nerastos situācija, kurā īrnieks ilgstoši nemaksā. Kontroles ietvaros atgādinošas darbības tiek veiktas jau pirmo desmit dienu laikā pēc maksājuma termiņa kavējuma
- Jebkuram īpašniekam svarīgi ir uzticami, stabili īrnieki.
Kompānijas Corvin ilggadējās jomas pieredzes rezultātā ir izstrādājusies profesionāli intuitīva pieeja labāko īrnieku piemeklēšanā.
Uz kāda pamata?
- Ja īpašnieks pastāvīgi atrodas citā valstī - pārvaldības pakalpojuma sniedzējs īpašnieka intereses pārstāv uz pilnvaras pamata.
- Ja īpašnieks ir sasniedzams - pārvaldības pakalpojums var tikt pildīts bez pilnvaras, balstoties uz pārvaldības līguma pamata.
Būtiski saprast, ka pārvaldītājs, kas stājies īpašnieka vietā, pilda savus pienākumus, bet īres/nomas maksu par savu īpašumu īpašnieks, kā ierasti, saņem pārskaitījuma veidā uz sava bankas konta. Corvin pārvaldības departaments šajā procesā nav vidutājs, tomēr uzņemas pildīt maksājumu kontroles uzdevumu.
Savukārt,
kas attiecas uz īpašniekam noteikto samaksu par pārvaldības pakalpojumu - tā
tiek noteikta individuāli, atbilstoši īpašumam un veicamo uzdevumu apjomam.***
Corvin pieredze
Kompānija Corvin Management ir viena no nedaudzajām Latvijā, kurā pārvaldības pakalpojuma sniegšanai speciāli ir izveidota atsevišķa nodaļa ar profesionālu komandu, kas savu darbu veic cieņpilni, nesot atbildību par saistībām.
Līdzās komercobjektu un dzīvokļu pārvaldības pakalpojumam - Corvin sniedz arī namīpašuma pārvaldības pakalpojumu, kas šajā gadījumā ietver arī namīpašuma apsaimniekošanu.
Šobrīd kompānija pārvalda vairāk nekā 90 dzīvokļu īpašumus, 30 komercobjektus un 5 namīpašumus. Lielāko Corvin klientu daļu veido vietējie nekustamā īpašuma īpašnieki - gan tie, kas dzīvo Latvijā, gan ārpus tās.
* Pakalpojums ir piemērots arī īpašniekiem, kas savu īpašumu neizīrē un neiznomā.
** Par nodokļu apmēriem un apmaksas kārtību informācija atrodama likumā par “Par nekustamā īpašuma nodokli”.
*** Par standarta 2-3 istabu dzīvokli pārvaldības pakalpojuma izmaksas var veidot 50-60 eiro mēnesī. Ja dzīvoklis netiek izīrēts - 35 eiro.
Sīkāku informāciju var iegūt pa tel. +371 20408035 un +371 20408017
Vai nosūti savu jautājumu šeit:
Jautā šeit:
Atkritumu vadu likvidācija Rīgā līdz 01.01.2021
Līdz ar 2021. gadu Rīgā tiek realizēta “atkritumu reforma” jeb atkritumu stāvvadu slēgšana daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās.
Corvin Management informē, ka saskaņā ar Rīgas domes saistošajiem noteikumiem “Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas pilsētā”* līdz 2021. gada 1. janvārim daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās jābūt slēgtiem atkritumu stāvvadiem.
Šī procedūra jāveic daudzdzīvokļu mājas apsaimniekotājam sadarbībā ar dzīvokļa īpašuma īpašniekiem - par saviem līdzekļiem. Lai uzsāktu atkritumu vada aizmetināšanas darbus, daudzdzīvokļu ēkas iedzīvotājiem jāveic aptaujas balsošana, kuras protokolā jāparedz - no kādiem līdzekļiem atkritumu stāvvada likvidācija tiks veikta. Tie var būt līdzekļi no mājas uzkrājuma fonda (ja tāds pastāv) vai arī izdevumi tiks iekļauti iedzīvotāju komunālo pakalpojumu rēķinos.
Atkritumu vadu likvidācija paredz atkritumu konteineru nodrošināšanu, kuru uzstādīšana jāveic saskaņā ar izvirzītajām prasībām jau minētajos saistošajos noteikumos.
Jaunos nosacījumus izstrādājis Rīgas domes Mājokļu un vides departaments, ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieteikumus. Kā galvenais iemesls atkritumu vadu sistēmas likvidēšanai ir tas, ka tā nav pielāgojama atkritumu šķirošanai. Tāpat šāda atkritumu izvades sistēma nespēj nodrošināt sanitāros apstākļus daudzdzīvokļu ēkās.
Saskaņā ar Eiropas Savienības regulu, atkritumu vada reforma tiek realizēta visās Eiropas Savienības dalībvalstīs.
*Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. 87 – “Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Rīgas pilsētā”. Detalizētāk par atkritumu stāvvadu likvidāciju noteikumu 10. sadaļā “Noslēguma jautājumi”.
Ar likumu saturu iespējams iepazīties tiesību aktu vietnē www.likumi.lv.
Kad jāizvieto Latvijas valsts karogs?
Latvijas karmīnsarkanais karogs ar horizontālu baltu svītru vidusdaļā ir Latvijas valsts simbols, kas jālieto atbilstoši likumā noteiktajai kārtībai, garantējot tam pienācīgu cieņu. 2009. gadā Saeima pieņēma “Latvijas valsts karoga likumu”, kurā tika noteikti vienoti karoga lietošanas principi.
Valsts karogu likumā noteiktajās dienās izkar pie publisko personu ēkām, privāto tiesību juridisko personu un personu apvienību ēkām, kā arī dzīvojamām ēkām. Saskaņā ar “Latvijas valsts karoga likumu” karogs ir jāizkar sekojošās svētku, atceres un atzīmējamās dienās:
1.) 1. maijā, 4. maijā, 21. augustā, 11. novembrī un 18. novembrī.
2.) 25. martā, 14. jūnijā, 17. jūnijā, 4. jūlijā un decembra pirmajā svētdienā (šajās dienās karogu lieto sēru noformējumā).
3.) Citos Ministru kabineta vai pašvaldību noteiktajos gadījumos.
Karoga izvietošana ir jāveic ne vēlāk kā līdz plkst. 9:00 no rīta un jānoņem ne agrāk kā 21:00 vakarā.
Par valsts karoga lietošanu un tā izvietošanu ir atbildīgs ēkas turētājs (nomnieks, īrnieks) vai ēkas pārvaldnieks. Šeit vērts minēt, ka lai arī karoga izkāršana atbilstoši likuma nosacījumiem ir katra indivīda godprātīgs pienākums, tomēr par valsts karoga lietošanas kārtības pārkāpšanu fiziskajai personai un juridiskajai personai tiek piemērots tikai brīdinājums, nevis naudas sods.
Sīkāk iepazīties ar karoga lietošanas principiem iespējams “Latvijas Valsts karoga likumā”.
Ar likuma saturu iespējams iepazīties tiesību aktu vietnē www.likumi.lv.
Vienota rīcība īres tirgus krīzes laikā
Pārmaiņas, izaicinājumi, saprātīgi risinājumi
Negaidītie notikumi pasaulē un Latvijā skāruši ikvienu. Lai efektīvi ierobežotu COVID-19 izplatību Latvijā, 12. martā Ministru kabinets valstī izsludināja ārkārtas situāciju*. Tās spēriens ekonomikai bija tūlītējs. Diemžēl līdz ar noteiktā ārkārtās situācijas termiņa beigām (14. aprīli) kā uz burvja mājiena nevaram gaidīt arī tūlītēju ekonomikas atlabšanu. Ekonomikas eksperti palēnām sāk aplēst draudošās ekonomiskās sekas. Pēc ANO Tirdzniecības un attīstības konferences (UNCTAD) aplēsēm, COVID-19 epidēmija pasaules ekonomikas apmērus 2020. gadā varētu samazināt līdz pat 1,1 triljoniem ASV dolāru.
Zināmus situācijas negatīvos simptomus jau sajutusi arī nekustamā īpašuma nozare, - jo īpaši mājokļu īres un komerctelpu nomas tirgus.
Corvin Management pārvalda un apsaimnieko vairākus nekustamos īpašumus, - un pēdējo dienu laikā uzņēmums vairākkārt saskāries ar pieprasījumu no īrnieku un nomnieku puses ar lūgumiem samazināt īres/nomas maksu. Šādi lūgumi izteikti, pamatojoties uz saimnieciskās darbības slēgšanu līdz valdības noteiktās ārkārtas situācijas termiņa beigām, atlaišanu no darba, vai īrnieka nojausmu par nespēju tuvākajā laikā pildīt saistības. Jāatzīst, ka tas nav vienkāršs lūgums, jo neviens izīrētājs vai iznomātājs nav gatavs atteikties no saviem stabilajiem ikmēneša ienākumiem, ar kuriem bieži vien tiek segtas īpašuma īpašnieka saistības, piemēram, hipotekārais kredīts.
Corvin Management ekspertu aicinājums
Pamatojoties uz ilggadējiem tirgus dinamikas novērojumiem, Corvin nekustamā īpašuma pārvaldības eksperti tomēr aicina izīrētājus un iznomātājus iespēju robežās pieņemt visām pusēm saprātīgus lēmumus. Gadījumos, kad īrnieks vai nomnieks lūdz atlaidi, rosinam izskatīt iespēju par maksājuma atvieglojuma piešķiršanu, rodot visām pusēm izdevīgu risinājumu.
Balstoties uz nekustamā īpašuma tirgus dabu krīzes periodā, kāda tika novērota arī 2007.-2010. gada globālā finanšu krīzes laikā, - paredzams, ka īres tirgū var notikt lielāka rotācija nekā līdz šim. Īres un nomas interesenti var sākt meklēt lētākas alternatīvas, apvienoties cilvēku grupās, lai uz laiku kopīgi īrētu lielākus dzīvokļus, vai pārcelties pie vecākiem. Savukārt tirgū var parādīties daudz vilinošu piedāvājumu (atlaides, samazinātas cenas utt.). Tāpēc skatoties ilgtermiņā, risinājums ar atlaides piešķiršanu var izrādīties izdevīgākais variants.
Corvin Management ekspertu brīdinājums
Diemžēl ne vienmēr iespējams rēķināties ar cilvēku godprātību, - var gadīties, ka īrnieks/nomnieks vēlēsies šo situāciju izmantot ļaunprātīgi, gūstot finansiālu labumu. Tāpēc izīrētājiem/iznomātājiem iesakām no īrniekeim/nomniekiem pieprasīt rakstisku pamatotu paskaidrojumu par atlaides piešķiršanu. Tāpat ieteicams pieprasīt dokumentus, kas apstiprina ienākumu neesamību - izziņas no darba devēja par bezalgas atvaļinājumu, ceļojuma biļetes, kas apliecina, ka jāievēro 14 dienu karantīna, izdrukas no interneta vietnēm, kas apliecina, ka attiecīgās nozares pārstāvjiem ir pienākums slēgt komercdarbību, un citus dokumentus. Papildus iznomātājiem iesakām realitātē pārbaudīt komerctelpas, lai konstatētu saimnieciskās darbības slēgšanu.
Vienota rīcība krīzes seku mazināšanā
Arī Corvin Management nepieciešamības gadījumā, iespēju robežās centīsies rast īrniekiem/nomniekiem pretimnākošākos risinājumus. Tāpat uzņēmums atzinīgi novērtēs to uzņēmēju rīcību, kuri jau tagad meklē risinājumus, sniedzot pamatotus un motivētus paskaidrojumus, lai saglabātu telpas, kurās turpināt komercdarbību pēc ārkārtas situācijas atcelšanas.
Būsim vienoti un kopīgi centīsimies mazināt šīs krīzes sekas!
* https://www.mk.gov.lv/lv/aktualitates/par-arkartejas-situacijas-izsludinasanuCorvin Management sasniedz jaunus rekordus!
Noslēgti 42 īres līgumi- tāds ir Corvin Management sasniegums janvārī! Tas bija ļoti dinamisks un saspringts mēnesis, bet Corvin Management to paveica!
Pateicamies visiem klientiem par sadarbību un uzticēšanos!
Ja arī Tevi interesē sadarbības iespējas, sazinies ar mūsu specialistiem.
Dūmu detektoru prasības no 01.01.2020
Corvin Management atgādina, ka no 2020.gada
1.janvāra Ugunsdrošības noteikumu prasības nosaka to, ka visos mājokļos – gan
privātmājās, gan dzīvokļos – ir jābūt uzstādītiem autonomiem ugunsgrēka detektoriem, kas reaģē uz dūmiem, bet
privātmājās papildus jānodrošina arī ugunsdzēsības aparāts.
Dūmu
detektori ir brīvi iegādājami kā veikalos, tā arī internetā un to cenas ir
sākot vidēji no 5 EUR. Dūmu detektors ir
ierīce, kas brīdinās Jūs par gaidāmo nelaimi un ļaus to savlaicīgi novērst.
Ja dūmu detektors fiksēs konkrētu dūmu koncentrāciju
telpā, detektors sāks signalizēt ar spalgu skaņu, ko sadzirdēs mājās visi, kā
arī uzmodinās jau cieši aizmigušu
cilvēku. Ja arī mājās neatradīsies
īpašnieks vai īrnieks, tad pastāv liela iespēja, ka spalgo signālu sadzirdēs
kaimiņi, kas varēs izsaukt papildus palīdzību ugunsgrēka novēršanai.
Minimālās
prasības dūmu detektoriem ir 1 dūmu detektors dzīvoklī, bet privātmājā- vismaz
viens detektors katrā stāvā.
Ieteicams
dūmu detektoru izvietot ēkas/dzīvokļa galvenajā telpā, kā arī vēlams
guļamistabā. Dūmu detektoru nav
ieteicams izviet virtuvē, jo tas var reaģēt uz dūmiem, kas var rasties kaut ko
piededzinot uz plīts. Dzīvokļos un mājās dūmu dektori ir jānodrošina to
īpašniekiem.
Daudzdzīvokļu
ēkās dūmu detektori ir jāizvieto arī koplietošanas telpās- kāpņu telpā un arī
siltummezglā. Dūmu detektori izvietošana
ir jānodošina ēkas pārvaldniekam.
Corvin
iesaka iegādāties bezvadu dūmu detektorus, kuri darbojas uz litija bateriju
pamata un to piestiprināšana notiek ar divpusējo līmlenti, tādējādi nodrošinot vieglu un ātru dūmu detektora uzstādīšanu.
Parūpējieties par savu un īrnieku drošību!
NĪN: jāmaksā īrniekam vai īpašniekam?
Īres tirgū arvien aktualizējas jautājums par nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) nomaksas kārtību – vai šis pienākums gulst uz īrnieka vai īpašnieka pleciem? Vēl ne tik senā pagātnē īrnieki un nomnieki bija pieraduši, ka īrējot īpašumu, jāsedz vien īres maksa un komunālie pakalpojumi, un jautājums par nekustamā īpašuma nodokli daudzos gadījumos netika apspriests. Taču, kā novērojuši nekustamo īpašumu kompānijas „Corvin Management” pārstāvji, arvien vairāk īpašnieku pieprasa iekļaut NĪN maksājumu īrnieka rēķinā. Ne tuvu ne visi īrnieki gan ir gatavi pieņemt šādus noteikumus.
Atbilde - likumā
To, ka tieši īrniekam papildus īres maksai jāmaksā likumā noteiktais NĪN un zeme nomas maksa, ja dzīvojamā telpa ir mājā, kas atrodas uz citam īpašniekam piederošas zemes, nosaka likums „Par dzīvokļa telpu īri”.
„Vienmēr jāskatās, kas rakstīts līgumā. Dažreiz tajā minēts, ka visus nodokļus maksā īpašnieks. Ja šāda punkta nav, tad īpašniekam ir likumiskas tiesības uzlikt par pienākumu īrniekam maksāt arī NĪN,” skaidro „Corvin Management” pārstāve Jana Sviridova. Uzņēmuma pārvaldībā ir ap simts objektu, un novērots, ka Rīgas daudzdzīvokļu īres namos un arī biroju centros visi īrnieki papildus īrei maksā arī nekustama īpašuma nodokli. „Tas daudzos īrniekos raisa neizpratni, tomēr, ja likums to nosaka, tad īpašnieki šo iespēju izmanto. Tajā pat laikā daudziem īrniekiem un arī izīrētājiem šis joprojām ir jaunums,” atklāj J. Sviridova, piebilstot, ka līdzīga prakse pieņemta daudzās Eiropas valstīs.
Paaugstinātā likme - īpašnieka atbildība
Pirms dažiem gadiem Rīgas centra nekustamos īpašumus īpaši aktīvi pirka nerezidenti, kuriem valstiski noteikts daudz lielāks nekustamā īpašuma nodoklis - 1.5% apmērā no īpašuma kadastrālās vērtības. Šis apstāklis var sarežģīt īpašuma izīrēšanu, ja papildus īres maksai jāsedz arī paaugstinātais NĪN, kura apmērs var sasniegt pat 1500 eiro gadā par standarta trīs istabu dzīvokli Rīgas centrā. Tāpēc šādos gadījumos iesaka īpašniekiem izvērtēt, uz kura pleciem uzkraut NĪN nomaksu.
Jāpiebilst, ka vairumā pašvaldību ir spēkā arī dažādi NĪN atvieglojumi noteiktām iedzīvotāju grupām, piemēram, pensionāriem, trūcīgajiem, ģimenēm ar bērniem, invalīdiem. Īpašnieki var pretendēt arī uz katrā konkrētā gadījumā pieejamajām NĪN maksas atlaidēm.
INFORMĀCIJAI
NĪN aprēķināšanu Latvijas Republikā regulē likums “Par nekustamā īpašuma nodokli”.
NĪN aprēķināšanai par pamatu tiek ņemta īpašuma kadastrālā vērtība, ko savukārt aprēķina Valsts zemes dienests. NĪN tiek aprēķināts no nekustamā īpašuma nodokļa objekta kadastrālās vērtības pēc stāvokļa taksācijas gada 1.janvārī. Konkrētā nekustamā īpašuma objekta kadastrālo vērtību iespējams bez maksas uzzināt portālā www.kadastrs.lv.
Ienākuma nodoklis no nekustamā īpašuma izīrēšanas
Corvin Management atgādina, ka Nekustamā īpašuma izīrēšana vai iznomāšana uz atlīdzības pamata ir klasificējama kā saimnieciskā darbība, un no gūtajiem ienākumiem ir jāmaksā Iedzīvotāju ienākumu nodoklis (IIN).Lai atvieglinātu saimniecisko darbību, pagaidām Valsts ieņēmumu dienestā (VID) nav jāveic saimnieciskās darbības reģistrācija, bet gan tiek piedāvāts Nekustamā īpašuma īpašniekiem iesniegt VID ar īrnieku noslēgta līguma kopiju. Līguma kopija jāiesniedz ir 5 darba dienu laikā no līguma noslēgšanas dienas.
Reģistrējot noslēgto līgumu VID, Nekustamā īpašuma īpašniekam IIN nodokļa apmērs tiks aprēķināts 10% apmērā no gūtajiem ienākumiem. Reģistrējot līgumu uz šo fiksēto nodokli, no gūtajiem ienākumiem ir iespējams atrēķināt tikai nekustamā īpašuma nodokli. Šajā gadījumā citi izdevumi nav atrēķināmi.
Gadījumā, ja Nekustamais īpašums tiek iznomāts juridiskai personai un Līgums tiek reģistrēts VID uz 10% likmi, tad nomniekam ir pienākums ieturēt no nomas maksas 10% un pārskaitīt tos valsts budžetam.
Gada ienākumu deklarācija par nekustamā īpašuma izīrēšanu vai iznomāšanu ir iesniedzama VID vienu reizi gadā no 1.marta līdz 1.jūnijam par iepriekšējo gada periodu un nodokli apmaksā Izīrētājs 15 dienu laikā no gada ienākuma deklarācijas iesniegšanas brīža.
Iesniegt VID īres va nomas līgumu un gada iesnienākumu deklarāciju var personīgi jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā vai iesniedzot tos caur Elektronisko deklašanās sistēmu (EDS).
Izaicinājums: Cīņa ar namu fasāžu apkrāsotājiem
Sankcionēta un nesankcionēta ielu māksla un ne-māksla. Nulles tolarances politika Zviedrijā, astoņi sitieni ar nūjām Singapūrā... cik nopietni cīņai ar fasāžu vandaļiem pievēršas Latvijā? Ko tā nozīmē namīpašniekam un sabiedrībai kopumā? Corvin Real Estate sagatavotajā materiālā lasiet tēmas izklāstu Latvijas un pasaules kontekstā.
Sienu zīmējumi - iedzīvotāju mentalitātes un protesta kultūras liecības
Uzraksti uz apdzīvojamu platību sienām zināmi jau vairākus desmitus tūkstošus gadu. Vai tie bijuši alu zīmējumi vai krāsojumi uz ēku fasādēm - tie lielākoties kalpojuši kā iedzīvotāju izteiksmes veids pilsoniskās nostājas paušanā vai atsevišķu idivīdu iniciatīva kolektīvas nostājas formēšanā. Ne velti šajā kontekstā labi zināms kļuvis teiciens “Ja gribat uzzināt, kā dzīvo pilsēta, paskatieties uz tās sienām.”
Šajā kontekstā vērts minēt divus Eiropas piemērus, proti, Sardīnijas kalnu ciematiņu Orgosolo un Grieķijas galvaspilsētu Atēnas. Kopš 60. gadiem līdz ar Itālijas ekonomisko krīzi Orgosolo sienu zīmējumu tematiskais loks neaprobežojas tikai ar savas valsts problemātiku, savā ziņā namu fasādes kļuvušas par 20. gadsimta un mūsdienu aktuālo politisko procesu spoguli, ilustrējot gan kapitālisma krīzi, arvien pieaugošo bezdarbu, gan terorisma draudus utt. Orgosolo sienu zīmējumiem pat piešķirts kultūras mantojuma statuss. Savukārt Atēnas par izslavētu grafiti degpunktu kļuvusi pēc nesenāk pieredzētā ekonomiskā burbuļa sprādziena. Šajā pilsētā politiskā un sociālā sarkasma piesātinātās grafiti aktivitātes pat nereti tiek veicināts no pilsētas puses, īpašumu attīstītājiem aicinot ielu māksliniekus apgleznot ēku fasādes jau estētiskos nolūkos.
Latvijas konteksts: Latvija, iespējams, īsti nebūtu pieskaitāma tām valstīm, kur ar sienu zīmējumu palīdzību tiktu aktīvi paustas nostādnes, - tā vienkāršā iemesla dēļ, ka kopumā iedzīvotāju vidū nav izveidojusies protesta kultūra kā tāda. Tomēr uz Rīgas namu sienām stencila tehnikā ir tikušas zīmētas gan politiskas figūras (eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga ar zvaigžņu nimbu ap galvu, Aigars Kalvītis ar cūkas ausīm un šņukuru u.c.), gan viņu tautā folklorizējušies izteikumi (kādreizējā finanšu ministra Ata Slaktera populārās frāzes “Nothing special” un “We will be taupīgi”, Ingmāra Līdakas aicinājums “Aizver muti!” u.c.). Protams, atvērts paliek jautājums, vai Latvijas gadījumā šie mēģinājumi mudina skatītājus uz kādu aktīvu darbību vai dziļākām pārdomām?
Kūrēta un oficiāli atbalstīta ielu māksla
Līdzīgi kā iepriekšminētajā Atēnu piemērā, kūrēta ielu māksla ir izplatīta prakse visā pasaulē. Atsevišķās valstīs, kad pilsētā tiek uzsākti būvniecības vai renovācijas darbi, būvaktīvajai lokācijai apkārt tiek uzlikta finiera siena, kuru aicināts apzīmēt. Šobrīd to uzskatāmi iespējams novērot Kopenhāgenā ar tās jauno iekšpilsētas riņķveida metro līniju, kas drīzumā tiks atklāta. Tā ietver astoņpadsmit jaunas metro stacijas, kuru iežogotie būvlaukumi tika oficiāli atvēlēti ielu mākslas aktīvistiem, pašvaldībai slēdzot ar tiem līgumus par darbu izpildi.
Latvijas konteksts: Šāda prakse nereti tiek realizēta arī Latvijā. Arī Rīgas pilsētas būvvalde legālai sava radošuma izpausmei mākliniekiem ir pretimnākoša un konkrēto ieceri izvērtē mēneša laikā pēc tam, kad mākslinieki iesnieguši aizpildītu krāsu pasi, norādījuši darba specifikāciju, iesnieguši krāsainu paredzamā darba vizualizāciju, kā arī saskaņojumu ar ēkas īpašnieku.
Šādos sankcionētos apstākļos Rīgā tapuši vairāki augstvērtīgi sienu zīmējumi - tādi ir “Rīga 2014” ietvaros notikušā ielu mākslas festivālāBlank Canvas tapušie darbi, kuri aizvien redzami pilsētvidē, ielu mākslinieku Kiwie un Rudens Stencil radītais Baltijā lielākais sienas zīmējums “Saule, Pērkons, Daugava” (Tallinas iela 46) vai Rudens Stencil iespaidīgais sievietes portrets uz brandmūra Sarkandaugavā (Priežu iela 6).
Savukārt par kādu ārpuskārtas gadījumu Corvin komandai pastāstīja kādas pašvaldības policijas inspektors, kad pie mazpilsētas daudzdzīvokļu mājas policijai izdevies aizturēt meiteni ar krāsas flakonu rokās pie svaigi aizsākta aptveni 2m² liela darba. Ticis uzsākts administratīvās komisijas process, taču, kā izrādījies, meitene bijusi Latvijas Mākslas akadēmijas studente, un viņas darbs, pilsētas vadībasprāt, bijis tīri vietā, lai revitalizētu konkrēto pilsētas nostūri, tāpēc meitenei lūgts darbu pabeigt.
Cīņa pret vandalismu - metodes, sodamēri
Tajā pašā laikā cīņa ar šāda veida izpausmēm daudzās pasaules valstīs kļūst aizvien intensīvāka. Šeit gan vietā būtu izšķirt augstas kvalitātes urbānās mākslas darbus no tā lielā nesankcionētā vairuma, kurus var ierindot kategorijā - bezmērķīgi, garlaicības mudināti pašizteiksmes formāti un kricelējumi, vai vienkārši tikko iegādātā krāsu baloniņa iemēģinašana, kurai nav nedz politiska, nedz mākslinieciska mērķa.
Pavisam radikāla ir Zviedrijā realizētā cīņa. Zināmā mērā par Stokholmas nevainojamo ārieni jāpateicas pilsētas nolltolerans (“nulles tolerances” jeb absolūtās neiecietības) politikai attiecībā uz sienu krāsojumiem. Minētās programmas ietvaros jebkuru grafiti pilsēta likvidē 24 stundu laikā pēc tā identificēšanas. Nulles tolerances politikas pamatā ir ideja, ka gan organizācijas, gan privātpersonas, kam pieder nekustamais īpašums, iegulda līdzekļus šādu krāsojumu likvidēšanā. Tāpat programma arvien lielāku uzmanību velta centieniem pieprasīt no vandaļiem tiesisku atbildību un panākt stingrāku likumu pieņemšanu. Stingrāka likumdošana nozīmē to, ka kļuvis bargāks maksimālais sods, ko var piespriest par normālas pakāpes vandalismu.
Salīdzinājumam interesanti ielūkoties dzīvesstila un kultūras portāla Hopes&Fears 2015. gadā sagatavotajā pārskatā par sodiem dažādās pasaules pilsētās. Berlīnē soda mērs par sienu apzīmešanu var būt no 15 līdz 7000 eiro - atkarībā no apskādētās platības, Londonā no 83 līdz 5600 eiro un iespējams cietumsods līdz 6 mēnešiem, bet drastiski šai problēmai piegājusi Singapūra, kas vandalim var piespriest astoņus sitienus ar nūjām, 3 gadus cietumā un 1300 eiro naudas sodu.
Latvijas konteksts: Katras Latvijas pilsētas saistošajos noteikumos vai būvnormatīvos ir noteikts, ka nedrīkt bojāt citu īpašumu apzīmējot sienas, un attiecīgi ir norādīti soda mēri. Proti, ja vandalis tiek pieķerts Rīgā, viņš tiek sodīts pēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa un Rīgas Domes sabiedriskās kārtības noteikumu normām. Rīgas domes saistošo noteikumu Nr. 80 “Sabiedriskās kārtības noteikumi Rīgā” 6.7. apakšpunkts paredz, ka publiskās vietās ir aizliegts ar uzrakstiem, zīmējumiem vai citā veidā bojāt dzīvojamās un sabiedriskās ēkas, saimnieciskās celtnes, žogus, citas būves un arhitektoniskos elementus. Par šīs prasības neievērošanu paredzēta administratīvā atbildība, un sods par šādu pārkāpumu ir līdz 142 eiro. Vērts minēt, ka liela loma ir pašiem namīpašniekiem, kuri pieprasa atbildību par nestajiem zaudējumiem. Kad privātperona vai juridiskā persona konstatējusi nodarījumu un zaudējumu lielumu, tā civiltiesiskā ceļā vēršas tiesā un zaudējumi tiek piedzīti tiesas ceļā. Šajā brīdī pret vandali vairs nestrādā tikai pilsētas saistošie noteikumi vai adminstratīvā kodeksa noteiktie. Uzsākot kriminālprocesu par mantas tīšu bojāšanu, var tikt piemērots arī sods ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai īslaicīgu brīvības atņemšanu, piespiedu darbs. Ja nams ir bez īpašnieka vai īpašnieks namus atstājis novārtā - vaininieki visbiežāk tā arī netiek meklēti un saukti pie atbildības.
Raizes namīpašniekiem
Corvin management komanda aptaujāja apdrošināšanas kompānijas BTA speciālistus par vidējo apdrošināšanas gadījumu statistiku Rīgā, kas saistīti ar trešo personu nekustamo īpašumu apkrāsošanu. Jāsecina, iesniegto pieteikumu skaits nav īpaši liels - tie vidēji ir 3 līdz 4 gadījumi gadā. BTA apdrošināšanas noteikumos sākot no 2009. gada bija seguma ierobežojumi attiecībā uz šāda tipa negadījumiem, bet 2015. gadā šie ierobežojumi tika izņemti ārā un zaudējumi tiek atlīdzināti pilnā apmērā. Vidējā apdrošināšanas atlīdzība par fasāžu apkrāsošanas negadījumiem sastāda aptuveni 700 eiro.
Apskatos datus sākot no 2014. gada, kompānija atzīst, ka izteiktas tendences gadījumiem strauji palielināties vai samazināties nav. Lai gan lielākoties namu fasādes ir ļoti sarežģītas, - tās nokrāsot prasa vērā ņemamu finansiālu ieguldījumu, jo radušos bojājumu likvidācija nenozīmē tikai apskādētā fasādes laukuma pārkrāsošanu - nepieciešams kvalitatīvs meistara darbs, kas ietver krāsojamās virsmas pareizu sagatavošana, nogruntēšana utt., tomēr apdrošināšanas kompānijai iesniegto pieteikumu statistika apliecina namīpašnieku visai kūtro reakciju attiecībā uz šāda tipa nodarījumiem.
***
Rīgas pašvaldības policija sadarbībā ar Rīgas domes Administratīvo inspekciju iespēju robežās mēģina noskaidrot vandaļu personības un saukt pie administratīvās atbildības, taču lielā mērā tā ir cīņa ar vējdzirnavām. Aktīvisti ar krāsu baloniņiem rokās galvenokārt darbojas nakts aizsegā un ir grūti notverami. Pašvaldība aicina iedzīvotājus aktīvāk ziņot Rīgas pašvaldības policijai par vandalisma veicējiem. Šim aicinājumam pievienojas arī Corvin management komanda un lūdz iedzīvotājus un namīpašniekus nebūt tik vienaldzīgiem un rīkoties, kā arī vecākus izglītot tīras, sakārtotas vides jautājumos.
NĪN nomaksas stafetes kociņš: kad to pārņem nekustamā īpašuma pircējs
Nekustamo īpašumu kompānijas Corvin Management speciālisti ikdienā bieži sastopas ar jautājumu par nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) nomaksu īpašuma pirkšanas-pārdošanas darījuma gadījumā. Klientos neizpratni raisa jautājumi: No kura brīža izbeidzas NĪN maksāšanas pienākums pārdevējam un no kura brīža to sāk maksāt īpašuma pircējs? Vai nekustamā īpašuma pircējs nodokli sāk maksāt līdz ar īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā vai no nākamā taksācijas gada?
Lai jau sākotnēji kliedētu apmulsumu, Corvin Management skaidro: Saskaņā ar likumu “Par nekustamā īpašuma nodokli” - ja īpašums tiek iegādāts pirkšanas-pārdošanas rezultātā starp fiziskām vai juridiskām personām, tad NĪN jaunais īpašnieks sāk maksāt no nākamā taksācijas gada (neatkarīgi no tā, vai īpašnieku maiņa notikusi gada sākumā vai beigās).
Pēc būtības, lai zemesgrāmatā nekustamo īpašumu pārreģistrētu uz jauno īpašnieku, dokumentu iesniegšanas brīdī NĪN ir jābūt nomaksātam līdz tekošā taksācijas gada beigām. Pēc likuma šis pienākums gulstas uz pārdevēju, taču mēdz būt gadījumi, kuros puses vienojas, ka jaunais īpašuma īpašnieks par laika periodu no pārreģistrācijas brīža līdz tekošā gada beigām pārdevējam atgriež apmaksāto NĪN.
Būtiski ievērot, ka no brīža, kad īpašums ir pārreģistrēts uz jauno īpašnieku, viņam ir pienākums viena mēneša laikā griezties savā pašvaldībā un deklarēt savu dzīvesvietas adresi vai adresi, kurā ir sasniedzams.
Informācijai
NĪN aprēķināšanai par pamatu tiek ņemta īpašuma kadastrālā vērtība, ko savukārt aprēķina Valsts zemes dienests. NĪN tiek aprēķināts no nekustamā īpašuma nodokļa objekta kadastrālās vērtības pēc stāvokļa taksācijas gada 1. janvārī. Konkrētā nekustamā īpašuma objekta kadastrālo vērtību iespējams bez maksas uzzināt portālā www.kadastrs.lv.
Par nodokļu apmēriem un apmaksas kārtību informācija atrodama likumā par “Par nekustamā īpašuma nodokli”.
Informācija par nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā atrodama likumā “Zemesgrāmatu likums”. Ar likumu saturu iespējams iepazīties tiesību aktu vietnē www.likumi.lv.